بؤلوم :
دوشنبه 21 مرداد 1392     یازار : hamed3030
+0 به يه ن

ارزش زبان تركي و همچنين ارزش زبان مادري از ديدگاه بزرگان

زبان تركي(زبان التصاقي) باستاني ترين و يكي از پرنفوذترين زبانهاي دنيا مي باشد و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است كه آن را از ساير زبانهاي دنيا متما ي مي كند . زبانهاي التصاقي باستاني از حد تصورند و جمعيتي عظيم را درآسيا، آفريقا، اروپا، اقيانوسيه و آمريكا را تشكيل مي دهند.التصاق زبانها (زبان تركي باستان) در اثر مهاجرتهاي تاريخي در ساير نقا ط دنيا اين زبان را منتشر نمودند و حتي با عبور از مشرق زمين به امريك ا رفته و تمدن بومي اصيل آمريكايي قبل از اروپائيان را بنيان گذاري نمودند كه غالبا از آنها به عنوان سرخ پوستان ياد مي شود و به گفته ي محققين آمريكايي و اروپايي 80% نامهاي مناطق آلاسكاي كنوني تركي مي باشد .

كتاب تاريخ زبانهاي ديرين ايران

نوشته ي پرفسور زهتابي

به گفته ي زبان شناسان بزرگ جهان زبان تركي زبان اولين تمدن بشريت مي باشد .اگر ميخواهيد بدانيدزبان اولين تمدن بشريت چه و چگونه بوده است اكنون به زبان تركي آذربايجاني بنگريد .

دانشمند بزرگ آلماني ( هومنل)

دو چيز در دنيا براي ما مشخص نشد قطبهاي جغرافيايي و تاريخ تركها .

( لبروت سورل)

كسي كه زبان مادري خود را نداند وحشي است.

ضرب المثل فرانسوي

زبان مادري با شير مادر در جان شده و با مرگ از تن بيرون مي رود و تحميل زبان ديگر به كودكي كه تازه شروع به حرف زدن نموده جنايت محسوب مي شود.

(نظريه ي جامعه شناسان)

(طبق دستورالعمل سازمان يونسكو:

كسي كه نتواند به زبان مادري خود بنويسد و بخواند بيسواد محسوب مي شود.

اگر پدران و مادران معتقد باشند و بدانند زبان آنها مهم و ارزشمند است احتمالا اين كه با زبان خود با بچه هايشان صحبت كنند بيشتر است.

‌‌( جورج برادون)

هر ملتي كه زبان خود را فراموش كند تاريخ خود را گم كرده است و عظمت خويش را از دست داده است و براي هميشه در بندگي و اسارت باقي خواهد ماند

(سيد جمالدين اسدآبادي)